Cykelunderhåll

Underhåll är ett område som vi är hemska på. Som jag nämnde tidigare finns det 2 definierade underhållsperioder under året och kortfattat inget annat. Det finns varken en bestämd tid för underhåll för personalen eller rätt utbildning om det.
Så vad händer när det finns ett tillplattat däck eller ett brottproblem före den definierade tiden? Den går till servicebutiker igen. Detta kostar pengar och att skicka och ta tillbaka cyklarna tar tid. Dessa cyklar i behov av reparation kan inte användas på några dagar eller till och med veckor.
Det andra intressanta är att när du läser eller googlar om cykelunderhåll så ser du 4 perioder av underhåll. Dagligen, varje vecka, en gång i månaden och var sjätte månad. Vi har bara den sista som en definierad underhållsperiod.
Det andra som innehåller problem relaterade till underhåll är några uppenbara behov som cykelbrott, kedjeförlängning, nav-underhåll etc. som behöver göras under en period som är kortare än den definierade perioden. Detta är inte samma sak för alla avdelningar varav vissa har kortare sträckor att resa, men det är vad jag upplever på min avdelning. Det betyder att om jag väntar i 6 månader på underhåll av bromsarna kommer dina bromsar inte att hålla före det datumet.
Jag kommer inte att skriva alla detaljer i denna korta text men även att pumpa luft till däcken kan vara ett problem för viss personal och måste lösas.
Innehållet i detta avsnitt av kursen bör definieras efter beslutet att använda några av de definierade underhållsperioderna som dagligen, veckovis, etc.