Fordonscykling

Denna del av utbildningen betraktar cyklisten som en fordonsförare och försöker förklara ämnet i ett perspektiv av lagar och förordningar. Kapitlet innehåller också information om faror och statistik.

Även om cyklar eller elcyklar inte kräver körkort i Sverige, gäller fortfarande trafikregler för dem. Ur detta perspektiv är vi som cyklister också fordonsförare, som borde känna till de relaterade trafikreglerna. Om personalen har körkort är det uppenbart att de kan reglerna, men hur är det med de som inte har körkort? Av den anledningen skulle jag vilja ta hjälp av en trafikskola i denna fråga.

Plus, om vi känner till lite allmän information om tidigare olyckor och incidenter – som redan finns i trafiksystemet – kan vi tillämpa denna information på de “tre kategorierna av faror” för att skapa en säkrare cykelmiljö.

Ett exempel; rädslan för fordon som närmar sig dig bakifrån motiverar inte att åka mot trafiken. Denna riktlinje kommer från statistik. Cirka 90 procent av bil-cykelkrockar orsakas av förhållanden eller handlingar framför cyklisten, där de kan ses och därför undvikas genom lämpliga undvikande åtgärder. Av de 10 procent av olyckorna som orsakas av förhållanden bakom cyklisten orsakas 6 procent av att cyklisten svänger framför bilen och endast 4 procent av den omkörande bilisten. Av dessa 4 procent orsakas hälften av bilister som inte ser cyklisten (i allmänhet i mörker) och ofta av bilister som har druckit; några av bilister som felbedömer bredden på sina fordon, och mycket få av bilister som är utom kontroll. Källa: Forester, John. Effektive Cykling. MA, USA: MIT Press, 2012

Jag har inte fått något exempel på innehåll från trafikskolorna som jag pratade om än (som kommer om en vecka), men om det inte finns skulle jag vilja lägga till ämnet tre kategorier av faror i det här avsnittet.